"Ние трябва да
дадем на детето среда, която то може да използва само: малка собствена мивка,
бюро с чекмеджета, които ще може да отваря, предмети с обща употреба, които ще може да използва, малко легло, в което ще може
да спи през нощта под привлекателно одеяло (което детето ще може само да сгъва
и постила). Ние трябва да му предоставим среда, в която то може да живее и да
играе; След това ще го видим да работи цял ден с ръцете си и търпеливо ще
изчака да се съблече(само) и да си легне в своето собствено легло. "
Мария Монтесори
Монтесори
е начин на живот. Философия за това, как човешките същества биха
могли да живеят и да се отнасят един към друг.
Става дума за отношение на уважение и окуражаване на всеки човек, без значение колко е млад
или стар.
Новородените идват на този свят без
способността да са независими и самостоятелни. Ние не само им осигуряваме храна
и защита, ние ги учим как да правят нещата сами за себе си.
Поради
своя стремеж да станат компетентни (независими), малките деца често биват силно
фрустрирани, в резултат на кризи, често срещани в ранната детска възраст.
(по какво се различава "тръшкането" от криза, предизвикана от претоварване на сетивата)
(по какво се различава "тръшкането" от криза, предизвикана от претоварване на сетивата)
Децата, към които се отнасят с уважение и
които са нежно окуражавани да опитват нови неща, по-лесно се научават да правят
нещата самостоятелно. И обратното – родителите, които обичат да правят вместо
децата си неща, които те могат да направят сами, само отлагат тяхната
независимост и забавят темпа на развитие на тяхното самочувствие.
Д-р.
Монтесори е смятала, че дете, което се чувства уважавано и компетентно, ще
развие много по-високо ниво на емоционална стабилност, отколкото дете, което е
просто обичано и подпомагано (обгрижвано).
Монтесори
подготвената среда има следните общи характеристики:
•
Тя е привлекателна, подредена и чиста.
•
Има място, където децата могат да съхраняват и организират лични вещи, както и
завършените или в процес на работа проекти.
•
Налице е достатъчно открито пространство за децата, за да се движат лесно и
където всички да седнат заедно по време на групово занимание.
•
Децата имат достъп до своите Монтесори материали от ниски,обикновено открити
рафтове. Те могат също така да помагат за поддържането на реда по тези полици.
Важно е да има подходящи по размер маси и столове, така че децата да могат да
седят и да се движат с лекота.
•
Трябва да има няколко интересни, от реалния живот снимки на нивото на детските
очи, няколко красиви предмета, които биха могли да се счупят лесно, живи
растения и животни (дори и малки, неотровни влечуги и риби са приемливи).
•
Минимално използване на пластмасови материали.(По възможност ги избягвайте)
Спокойната
и тиха обстановка е ценна. Има минимално предмети и ненужни вещи. Всичко си има
място и лесно може да се възстанови реда в средата.
Не забравяйте
да предоставяте материали, които са цели(здрави) и работещи. Те трябва също
така да стимулират интереса на децата, да отговарят на техните физически,
когнитивни и социални нужди и да стимулират, да изискват участието на всички
пет сетива. В идеалния случай,
Монтесори материалите трябва да позволяват на децата самостоятелно коригиране
(да имат заложени в себе си т.нар. контрол на грешката).
Доказано
е многократно - детска среда, която е със затрупани рафтове, визуално блокирани
от възрастния, представляват постоянна преграда за малкото дете, което
води до стрес. Твърде много снимки и плакати на стената правят същото.
Китайското изкуство за подреждане Фън Шуй учи, че хаосът(„боклукът“), дори
скрит под леглото или прибран върху библиотеките може да предизвика стрес.
Същото важи за звуците в околната среда. С времето мозъкът на възрастния се
научава да блокира звука на телевизора или радиото, но детето винаги го чува.
Понякога
едно дете може да се разстрои от визуални и слухови стимули, които възрастният
напълно е игнорирал и не възприема!
На първо място
в дома на малкото дете трябва да се обърне внимание на безопасността.
Най-лесният начин да се подготви обстановката
е преди раждането родителите да пълзят в стаята на детето, за да видите това,
което то може да достигне или от което ще бъде привлечено и след това да
обезопасите помещението.
През първите три години
от развитието си детето попива всичко като гъба, онова, което се намира в
средата му - грозотата или красотата, грубо поведение или нежност, добър или
лош език. Като родители, ние сме първите модели за това, какво означава да
бъдеш Човек. Ако детето е в друга обстановка - ясла, детска градина,
детегледачка и т.н., трябва да изискваш същите високи стандарти.
.
Качество и красота на околната среда, книгите и материалите са много важно условие за привличането и задържането вниманието на детето.
Ако то е изложено на красиви предмети, това ще спомогне за създаването на един свят, със същите високи стандарти, когато порасне.
Ред. Вместо да държите нещата в големи кутии за играчки, по-голямо удоволствие за детето е да ги държите на рафтове, окачени на куки, сортирани по тави, и разделени в кошници. Така се подреждат нещата далеч по-логично и по-привлекателно. Може да се монтират рафтове в детската стая, хола или другаде, където детето може да играе, още преди да се е родило. Родителите могат да започнат веднага да подреждат нещата му там и непрекъснато да служат за пример за поставяне на играчките където им е мястото, когато те не се използват.
Качество и красота на околната среда, книгите и материалите са много важно условие за привличането и задържането вниманието на детето.
Ако то е изложено на красиви предмети, това ще спомогне за създаването на един свят, със същите високи стандарти, когато порасне.
Ред. Вместо да държите нещата в големи кутии за играчки, по-голямо удоволствие за детето е да ги държите на рафтове, окачени на куки, сортирани по тави, и разделени в кошници. Така се подреждат нещата далеч по-логично и по-привлекателно. Може да се монтират рафтове в детската стая, хола или другаде, където детето може да играе, още преди да се е родило. Родителите могат да започнат веднага да подреждат нещата му там и непрекъснато да служат за пример за поставяне на играчките където им е мястото, когато те не се използват.
Ето
някои неща, които да имате предвид при подготовката на средата на детето:
1) Осигурете място във
всяка стая за няколко,
внимателно подбрани вещи на детето.
2) Помислете внимателно
за семейните дейности и използваните материали, във всички области на дома, и
как да се осигури възможност за включване на детето в тях.
3) До входната врата
поставете стол да седне и място в неговия обсег, където да закача връхната си
дреха и да сложи обувките си. В хола -
рафтове за организиране на няколко детски книги, играчки, пъзели, или
игри.
4) Не слагайте прекалено
много предмети в един момент. Няколко кошници или таблички за
играчки/инструменти, които се използват в момента, са достатъчни. Не поставяйте
твърде много неща във всяка една кошница. Ако едно дете има конструктор от 100
части, това е твърде много за него. Започнете с 10 или 15 елемента в коша. По този
начин то може да се научи как да прибере всички части на конструктора на място. С времето постепенно добавяйте бройки.
5) Добра идея е да се
въртят комплекти книги и играчки - като онези, които не са били избирани и
използвани в последно време се отстраняват и прибират от полезрението на детето
за известно време. Месечно въртене върши добра работа. По-голямото дете може да
ви помогне с тази дейност. Това се прави, като се наблюдава кое действително е
използвано, премахват се тези неща, които биват игнорирани, или които са
надраснати.
Не
забравяйте да си приготвите и редовно да използвате бележник!
МЕБЕЛИТЕ
Рафтове, маса и стол, малки пейки (стъпало). Място за съхранение на незавършените проекти. Най-добре
е, ако стените, пода, текстила и мебелите са в неутрални, естествени цветове,
така че материалите за работа да привличат вниманието в стаята.
Помещението
трябва да бъде разделено на зони, в съответствие с петте основни теми: практическия
живот, сетивен материал, култура/наука, математика, език.
И
второстепенни области:
изкуство,
кръг или елипса за времето за групово занимание, библиотека.
В
зоната на библиотеката(място за отдих и четене) трябва да има удобни места за сядане.
В
банята/тоалетната трябва да има стъпало или табуретка и кърпи, окачени
съобразно детския ръст.
В
зоната за изкуство е важно да има работна маса, статив, един рафт за материали,
равна повърхност за изсъхването на картините и закачалки за престилки.
Зоната
за музика се нуждае от един рафт за инструменти.
Пространството
за практическия живот се нуждае от място за сушене на дрехи и съдове.
Няма коментари :
Публикуване на коментар