Моето удобно кътче, в което споделям знания, мисли, емоции и преживявания от нашият семеен живот.Тук може може да намерите информация и за проектите, по които работя, да задавате въпроси и заедно да търсим отговори. / My comfy nook where I share knowlege, thoughts, emotions and experience from our family living. Here you can find information about my on-going projects, ask questions and together we can search for the answers

неделя, 3 януари 2016 г.

СЪЗДАВАНЕ НА МОНТЕСОРИ АТМОСФЕРА У ДОМА



"Ние трябва да дадем на детето среда, която то може да използва само: малка собствена мивка, бюро с чекмеджета, които ще може да отваря, предмети с обща употреба, които  ще може да използва, малко легло, в което ще може да спи през нощта под привлекателно одеяло (което детето ще може само да сгъва и постила). Ние трябва да му предоставим среда, в която то може да живее и да играе; След това ще го видим да работи цял ден с ръцете си и търпеливо ще изчака да се съблече(само) и да си легне в своето собствено легло. "
 Мария Монтесори

Монтесори е начин на живот. Философия за това, как човешките същества биха могли да живеят и да се отнасят един към друг.
Става дума за отношение на уважение и окуражаване на всеки човек, без значение колко е млад или стар.


 Новородените идват на този свят без способността да са независими и самостоятелни. Ние не само им осигуряваме храна и защита, ние ги учим как да правят нещата сами за себе си.
Поради своя стремеж да станат компетентни (независими), малките деца често биват силно фрустрирани, в резултат на кризи, често срещани в ранната детска възраст.
(
по какво се различава "тръшкането" от криза, предизвикана от претоварване на сетивата)
  Децата, към които се отнасят с уважение и които са нежно окуражавани да опитват нови неща, по-лесно се научават да правят нещата самостоятелно. И обратното – родителите, които обичат да правят вместо децата си неща, които те могат да направят сами, само отлагат тяхната независимост и забавят темпа на развитие на тяхното самочувствие.
Д-р. Монтесори е смятала, че дете, което се чувства уважавано и компетентно, ще развие много по-високо ниво на емоционална стабилност, отколкото дете, което е просто обичано и подпомагано (обгрижвано).

  Монтесори подготвената среда има следните общи характеристики:

• Тя е привлекателна, подредена и чиста.
• Има място, където децата могат да съхраняват и организират лични вещи, както и завършените или в процес на работа проекти.
• Налице е достатъчно открито пространство за децата, за да се движат лесно и където всички да седнат заедно по време на групово занимание.
• Децата имат достъп до своите Монтесори материали от ниски,обикновено открити рафтове. Те могат също така да помагат за поддържането на реда по тези полици. Важно е да има подходящи по размер маси и столове, така че децата да могат да седят и да се движат с лекота.
• Трябва да има няколко интересни, от реалния живот снимки на нивото на детските очи, няколко красиви предмета, които биха могли да се счупят лесно, живи растения и животни (дори и малки, неотровни влечуги и риби са приемливи).
• Минимално използване на пластмасови материали.(По възможност ги избягвайте)
Спокойната и тиха обстановка е ценна. Има минимално предмети и ненужни вещи. Всичко си има място и лесно може да се възстанови реда в средата.
.

Снимката е от www.thekavanaughreport.com

  Не забравяйте да предоставяте материали, които са цели(здрави) и работещи. Те трябва също така да стимулират интереса на децата, да отговарят на техните физически, когнитивни и социални нужди и да стимулират, да изискват участието на всички пет сетива.   В идеалния случай, Монтесори материалите трябва да позволяват на децата самостоятелно коригиране (да имат заложени в себе си т.нар. контрол на грешката).


 Доказано е многократно - детска среда, която е със затрупани рафтове, визуално блокирани от възрастния, представляват постоянна преграда за малкото дете, което води до стрес. Твърде много снимки и плакати на стената правят същото. Китайското изкуство за подреждане Фън Шуй учи, че хаосът(„боклукът“), дори скрит под леглото или прибран върху библиотеките може да предизвика стрес.
  Същото важи за звуците в околната среда. С времето мозъкът на възрастния се научава да блокира звука на телевизора или радиото, но детето винаги го чува.
Понякога едно дете може да се разстрои от визуални и слухови стимули, които възрастният напълно е игнорирал и не възприема!

  На първо място в дома на малкото дете трябва да се обърне внимание на безопасността.
  Най-лесният начин да се подготви обстановката е преди раждането родителите да пълзят в стаята на детето, за да видите това, което то може да достигне или от което ще бъде привлечено и след това да обезопасите помещението. 

През първите три години от развитието си детето попива всичко като гъба, онова, което се намира в средата му - грозотата или красотата, грубо поведение или нежност, добър или лош език. Като родители, ние сме първите модели за това, какво означава да бъдеш Човек. Ако детето е в друга обстановка - ясла, детска градина, детегледачка и т.н., трябва да изискваш същите високи стандарти.

Качество и красота на околната среда, книгите и материалите са много важно условие за привличането и задържането вниманието на детето.
Ако то е изложено на красиви предмети, това ще спомогне за създаването на един свят, със същите високи стандарти, когато порасне.
Ред. Вместо да държите нещата в големи кутии за играчки, по-голямо удоволствие за детето е да ги държите на рафтове, окачени на куки, сортирани по тави, и разделени в кошници. Така се подреждат нещата далеч по-логично и по-привлекателно. Може да се монтират рафтове в детската стая, хола или другаде, където детето може да играе, още преди да се е родило. Родителите могат да започнат веднага да подреждат нещата му там и непрекъснато да служат за пример за поставяне на играчките където им е мястото, когато те не се използват.

Ето някои неща, които да имате предвид при подготовката на средата на детето:
1)    Осигурете място във всяка стая за няколко, внимателно подбрани вещи на детето.

2)    Помислете внимателно за семейните дейности и използваните материали, във всички области на дома, и как да се осигури възможност за включване на детето в тях.

3)    До входната врата поставете стол да седне и място в неговия обсег, където да закача връхната си дреха и да сложи обувките си. В хола -  рафтове за организиране на няколко детски книги, играчки, пъзели, или игри.

4)    Не слагайте прекалено много предмети в един момент. Няколко кошници или таблички за играчки/инструменти, които се използват в момента, са достатъчни. Не поставяйте твърде много неща във всяка една кошница. Ако едно дете има конструктор от 100 части, това е твърде много за него. Започнете с 10 или 15 елемента в коша. По този начин то може да се научи как да прибере всички части на конструктора на място. С времето постепенно добавяйте бройки.

5)    Добра идея е да се въртят комплекти книги и играчки - като онези, които не са били избирани и използвани в последно време се отстраняват и прибират от полезрението на детето за известно време. Месечно въртене върши добра работа. По-голямото дете може да ви помогне с тази дейност. Това се прави, като се наблюдава кое действително е използвано, премахват се тези неща, които биват игнорирани, или които са надраснати.

Не забравяйте да си приготвите и редовно да използвате бележник!

МЕБЕЛИТЕ

Рафтове, маса и стол, малки пейки (стъпало). Място за съхранение на незавършените проекти. Най-добре е, ако стените, пода, текстила и мебелите са в неутрални, естествени цветове, така че материалите за работа да привличат вниманието в стаята.
Помещението трябва да бъде разделено на зони, в съответствие с петте основни теми: практическия живот, сетивен материал, култура/наука, математика, език.

И второстепенни области:
изкуство, кръг или елипса за времето за групово занимание, библиотека.

В зоната на библиотеката(място за отдих и четене) трябва да има удобни места за сядане. 
В банята/тоалетната трябва да има стъпало или табуретка и кърпи, окачени съобразно детския ръст.

В зоната за изкуство е важно да има работна маса, статив, един рафт за материали, равна повърхност за изсъхването на картините и закачалки за престилки.

Зоната за музика се нуждае от един рафт за инструменти.

Пространството за практическия живот се нуждае от място за сушене на дрехи и съдове.

Няма коментари :

Публикуване на коментар